Nyligen inledde Allkal, Skandinaviens ledande aktör inom tvätt och rengöring för stål- och metallindustrin, ett samarbete med den danska motsvarigheten Anmasi. Det möjliggör att man kan nå fler marknadsandelar runtom i Europa.
För över tjugo år sedan tog Allkal täten i metallrengöringsbranschen med ett unikt tvättsystem för kvalificerad tvätt och avfettning av gods. Det rör sig om flexibla och moduluppbyggda tvättsystem med vattenbaserade tvättvätskor. Nischen tog Allkal till att bli ledande leverantör inom Skandinavien – och visionen är tydlig; nu vill man nå Europatopp.
Något som borgar för att man ska uppnå sin vision är ägarstrukturen, berättar Mikael Strand från Allkal.
– Vi ägs av Wipab och finns i deras lokaler i Grums. Här tillverkar och monterar vi unika plåtkonstruktioner efter våra ritningar. Det gör att vi kan anpassa oss efter kundens behov och erbjuda våra kunder mer än bara en tvättmaskin.
Ägarstrukturen ger även Allkal en styrka på service- och eftermarknadsbiten.
– För att ge kunder en möjlighet att utvärdera vilken typ av tvättutrustning som passar deras behov och deras verksamhet har vi ett nytt demorum dit kunder kan komma och provtvätta i olika typer av maskiner och även diskutera olika processlösningar.
Ska nå fler marknader
Man gör även en rad strategiska satsningar för att närma sig visionen. En av dessa är det samarbete som i början av 2018 slöts med Anmasi, Danmarks ledande aktör inom industriell tvätt och rengöringsteknik. Samarbetet innebär att aktörerna länkar samman och kompletterar sitt produktutbud för att bredda sina verksamheter på olika marknader. Målsättningen är att nå fler potentiella kunder och stärka sina respektive varumärken.
– Vi ser det som en nysatsning och vinning i att nå fler marknader med Anmasis produkter och våra egna maskiner, och omvänt; det ger oss en möjlighet att erbjuda våra kunder maskiner i hela spektrumet. Både vad gäller enklare och billigare maskiner som kan passa en kund med renoveringsverkstad som kanske tvättar tre gånger i veckan, till mer avancerade och dyrare produkter till en kund med ett mer frekvent behov, säger Mikael Strand och fortsätter:
– Sedan hjälps vi åt vad gäller service och installation. Det har gått jättebra hittills.
Anders Hedeby Sørensen, partner och försäljningschef på Anmasi, håller med.
– Vi kan inte vara specialister på alla typer av tvättanläggningar och därför bestämde vi oss för att ingå ett partnerskap tillsammans med Allkal, för att skapa en synergi som besvarar marknadsefterfrågan. Nu kan vi erbjuda deras produkter till våra kunder i Danmark och Tyskland och de kan erbjuda våra produkter till sina kunder på den svenska marknaden. På så sätt kan vi alltid erbjuda våra kunder den bästa lösningen, oavsett vilken tvättanläggning det rör sig om.
Några av maskinerna som är en del av Anmasis produktprogram
”Ser ljust på framtiden”
Vidare berättar Mikael Strand att det är Allkals nytillträdde säljare Staffan Wiklund som med stor säljerfarenhet och god kännedom om branschen primärt kommer att arbeta med Anmasis och Webers Ultrasonics produktprogram.
– Vi ser ljust på framtiden och ser redan över möjligheten att anställa mer personal inom eftermarknad och vad gäller service och underhåll.
Under 2019 kommer Allkal att medverka under flera industrimässor runtom i Sverige, bland annat i Värnamo, Sundsvall och Borlänge. Tanken är att kunder ska få möjlighet att testa maskinerna på plats.
– Vi kommer även att tillsammans med Anmasi var med på några mässor ute i Europa. Det ser vi fram emot, avslutar Mikael Strand.
Presenteras av
Allkal är Skandinaviens ledande leverantör inom nischen tvätt och avfettning av gods i korgar och fixturer med vattenbaserade tvättkemikalier av typen lågtemperatur (38 till 45°C). Allka-Jet Cleaner-systemen finns i dag i ett antal modulvarianter anpassade för olika krav och behov.