Så höjde klädföretaget sin produktivitet med 30 procent



E-handel och internetförsäljning har ökat enormt under de senaste åren, vilket innebär att mängden av returförsändelser också har ökat dramatiskt. I denna komplexa och krävande marknadsmiljö har logistik blivit en viktig konkurrensfaktor.  Den som levererar snabbast får affären.

Popken Fashion Group finns i 30 länder runt om i världen och i mer än 600 butiker idag, samt via postorder och internetförsäljning. För att tillgodose kunders behov av snabb leverans, men även för att för att få ut returnerade varor så snabbt som möjligt i lagersystemet igen, valde klädkedjan att modernisera sitt returcenter.

Tillsammans med integratören Cars & Rails och leverantören Interroll moderniserade Popken Fashion Group sitt returhanteringsområde avsevärt på bara några månader. Logistik-hubben kan nu hantera mycket fler leveranser per dag.

På exakt samma mängd utrymme bearbetas nu dubbelt så många returer som förut. Returhanteringen har till stor del blivit automatiserad, transportsystem och förpackningsmaskiner är nu i drift.  Resultatet: produktiviteten har ökat med 30%.

En ytterligare utmaning för just klädindustrin är hanteringen av polybags på transportbanden. I andra system fastnar plastpåsarna lätt, vilket leder till stopp i maskineriet och varor som blir förstörda. På Popken Fashion Group hanteras nu alla polybags säkert under hela resan tack vare den nya lösningen.

Lösningen som implementerades baserar på produkter från den modulära transportörplattformen (MCP) och halvautomatisk bearbetning.
Den öppna plattformsprincipen gjorde installationen lätt. Returhanteringsområdet moderniserades bara på bara några månader. 

Med hjälp av MCP blir komplexa projekt snabbt smarta, storleksanpassade lösningar för lager & distribution, CEP-system, pallhantering, robot-automatisering och andra industrier.

Presenteras av

Interroll Group är en global producent av högkvalitetsprodukter och tjänster inom intern logistik. Företaget erbjuder ett stort antal produkter till cirka 23 000 kunder över hela världen. De viktigaste branscherna är leverans, paket- och posttjänster, flygplatser, livsmedel och distributionscenter.

Läs mer på interroll.com