Kundupplevelsen i centrum för Ericssons digitala transformation

T.v. och överst t.h: Bilder från förra årets 3DEXPERIENCE Forum. Nederst t.h: Johan Torstensson CIO för Ericsson, en av talarna under årets Forum.

Den 18:e oktober anordnar Dassault Systèmes sitt årliga 3DEXPERIENCE Forum, i år på temat ”Doing Business in the Age of Experience”. Ett stort dragplåster blir Ericssons CIO Johan Torstensson som kommer berätta om Ericssons digitala transformation och hur de ska göra kundupplevelsen till kärnan i sitt innovationsarbete.

När telekomjätten Ericsson i maj tillkännagav att man skulle ersätta sitt gamla produktdatasystem innebar det startskottet på en enorm förändring för företaget. Ericsson går nu från ett produktutvecklingssystem, med anor från tidigt 90-tal, till ett modernt system för Product Lifecycle Management (PLM). Genom plattformen 3DEXPERIENCE från Dassault Systèmes får Ericsson ett system som knyter ihop data från hela företaget och därmed snabbar på innovationsarbetet.

– Vår R&D-organisation är väldigt van att arbeta agilt men inom det här området har vi haft samma system de sista 25-30 åren. Så det är en markant affärsförändring för oss, förklarar Ericssons CIO Johan Torstensson.

I den inledande fasen kommer det nya systemet börja användas av 25 000 medarbetare inom Ericssons R&D-avdelning. Men visionen är att plattformen på sikt ska knyta samman data från hela verksamheten; från R&D och tillverkning, till försäljning och support. Till och med slutkundens data ska nu integreras i systemet och bli en del av innovationsprocessen.

 

» I vår digitala transformation måste vi se till att våra produkter digitaliseras också ur ett kundperspektiv. Kunderna ska kunna gå in och konfigurera sina egna produkter utan att vi behöver göra det åt dem«

 

Johan Torstensson, CIO Ericsson.

Läs mer om 3DEXPERIENCE plattformen.

Behovet av ett nytt PLM-system har enligt Johan Torstensson blivit allt större i takt med att Ericssons affärsmodeller förändrats. Bolaget har gått från att vara ett hårdvaruföretag till att fokusera mer på mjukvara och tjänster. Dessutom är Ericssons kunder inte längre bara telekom-företag utan köparna finns idag inom allt från transport- till energisektorn. För att möta den här nya verkligheten krävs innovation och 3DEXPERIENCE blir en viktig pusselbit i detta.

–Vi skulle inte kunna klara av att ändra våra affärsmodeller om vi var kvar i våra gamla PLM-system, berättar Johan Torstensson.

3DEXPERIENCE Forum

Att bytet av PLM-plattform är ett affärsprojekt, snarare än ett IT-projekt, är också en av de saker som Johan Torstensson kommer lyfta när han i oktober talar på 3DEXPERIENCE Forum.

– Forumet, som anordnas årligen av Dassault Systèmes, är en plats där företag och andra intressenter med intresse av att träffa oss och våra kunder möts för att diskutera hur digitalisering och innovation kan öka konkurrenskraften, säger Mårten Gustafsson, försäljningschef för Dassault Systèmes i norra Europa. Enligt Mårten Gustafsson är just Ericssons närvaro viktig eftersom de kan agera som en förebild för alla industriföretag som idag står inför behovet att digitalisera sin affärsmodell för att hänga med i dagens snabba utveckling och krav på kontinuerlig innovation.

– Det är många företag oavsett storlek och industri med historisk data i olika system och delar av organisationen som står inför samma utmaning som Ericsson. Att företagsledare och beslusfattare inom området som kommer på eventet då får se att Ericsson tar det här steget för att kunna ligga i framkant tror vi kommer ge dem den motivation de söker, säger han.

 

»Vi har våra idéer, men vi vill utbyta erfarenheter med andra industrier och inte bara vår egen«

Johan Torstensson

Se hela agendan för 3DEXPERIENCE Forum här.

Årets tema för forumet är ”Doing Business in the Age of Experience”, vilket enligt Johan Torstensson väl fångar Ericssons ambition om att göra just kundupplevelsen central i sitt innovationsarbete. Dessutom ser han forumet som ett viktigt tillfälle att träffa och dra lärdomar från andra företag med liknande utmaningar.

  Vi har våra idéer, men vi vill utbyta erfarenheter med andra industrier och inte bara vår egen. Vi vill se vilka industrier som ligger i framkant på det här området så att man får det här utbytet. Och det är inte bara med andra kunder utan även med Dassault Systèmes R&D-verksamhet, säger Johan Torstensson.

Presenteras av

Fakta 3DEXPERIENCE Forum:

När: Tisdagen den 18:e oktober

Plats: Münchenbryggeriet, Stockholm

Tid: 09:00-20:00

Talare: Mats Lindgren, vd och grundare av Kairos Future

Dr. Martin Edlund, vd, Minesto

Johan Torstensson, CIO, Ericsson, m.fl.

Årets 3DEXPERIENCE Forum har temat ”Doing Business in the Age of Experience”. På plats kommer representanter från en lång rad företag och industrier diskutera och inspirera varandra kring hur användarnas förväntan på ”upplevelser" påverkar innovation och tillverkning.

Mårten Gustafsson, försäljningschef för Dassault Systèmes i norra Europa.


3DExperience Forum
Agenda highlights:
 

- Manufacturing in the Age of Experience 

- Digitalization, Enable for Business Transformation

- Additive Manufacturing : A to Z solutions

Se hela agendan för 3DEXPERIENCE Forum här.

 
 
 


Tobias Berg

Redaktör